tisdag 8 december 2009

Strålande jul!

Jag älskar verkligen julen! Allt blir så mysigt när tomtar, granar och julpynt invaderar huset. Man får en känsla i hela kroppen som är obeskrivlig. Jag tror det har att göra med att man gör andra saker som man inte gör annars under året. Man bakar lussekatter, dricker glögg, pyntar, fixar julgodis och äter speciell mat. Det gör att man uppskattar allt extra mycket, när det bara sker en kort tid under ett helt år. Visst, påsken sker också bara en gång om året. Även där äter man andra saker, pyntar och så, men det är så stor skillnad på att fira jul och påsk.

För mig handlar inte julen så mycket om julklappar eller om att få saker, som det gjorde när man var liten. Utan nu handlar det mer om all gemenskap man får med vänner, släkten och familjen och att man får umgås och mysa med varandra. Det är det man värdesätter. Klapparna och allt sånt är bara en bonus och ett extra tecken på att man bryr sig om varandra. Jag ger hellre bort en massa klappar än att få många. Bara tanken på att ge bort en julklapp till någon, som personen önskat sig, gör mig glad och varm inombords.


God Jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar